Zeppelin LZ45/LZ58 „Naval Raiders“
Mark I Models, MKM720-03, 1/720, P-Class Airship
Jako blesk z čistého nebe působilo uvedení modelů vzducholodí Zeppelin třídy P v měřítku 1/720. Firma Mark I uvedla na trh tři přebaly svých výlisků (MKM720-01 Zeppelin LZ38/LZ40 „First Attackers“, MKM720-02 LZ47 „Spotted Cow“, MKM720-03 LZ45/LZ58 „Naval Raiders“). Modely rozšiřují nabídku vzducholodí. Do té doby jsme si mohli pořídit makety firmy Revell, která ve stejném měřítku vydala vzducholodě LZ129 Hindenburg a LZ130 Graf Zeppelin II.
V modré krabičce s bočním otvíráním, obdobné velikosti a designu jako u stočtyřiačtyřicetin pražského výrobce s bokorysem vzducholodi LZ58 na přední straně a bokorysy obou nabízených obtiskových variant nalezneme sáček s celkem 39 plastovými díly odstříknutými technologií short-run ve světle hnědém plastu, přehledný barevný návod formátu A4 s plánem rozložení a číslování stavebních dílů a celostránkovým kamuflážním plánem a obtiskový aršík prvotřídní kvality s výborným soutiskem. Mezi nabízenými díly nalezneme i tři díly k sestavení jednoduchého stojánku na dokončený model – popisek na stojánek s označením konkrétní vzducholodě nalezneme mezi obtisky.
Díly jsou na první pohled odstříknuty pěkně a prosty otřepů. Při bližším pohledu neunikne oku stopa po přesazení formy zejména u drobných dílů – nejzřetelnější u dílů trupových gondol. Zadní gondola byla jediným dílem, který byl poznamenán i propadlinou volající po tmelu. U dílů znázorňující ovládání kormidel se mírných propadlin zbavíme přebroušením a s tím spojeným ztenčením, které dílům pouze prospěje. Přesazení forem není nikterak tragické a pár minut práce se skalpelem tento problém vyřeší. Chytrým detailem stavebnice jsou zavrtáním naznačené místa pro usazení ocasních ploch, nosníků gondol a motorových pylonů. Obdobně jsou naznačena i místa pro přilepení konstrukce na trupových gondolách. V průběhu stavby byla všechna takto naznačená místa prohloubena vrtákem 0,8mm. Kromě zmíněného vrtáku byly při stavbě použity pouze štípací kleště, skalpel, pinzeta a smirkový papír. Díly byly lepeny extra řídkým lepidlem Tamiya.
Při pečlivém začišťování dílů se dá hovořit o pohodové stavbě na jeden podvečer. Tu jsem započal přebroušením styčných ploch nosného tělesa vzducholodi. V závislosti na pečlivosti se dá docílit dokonalého spoje, který stačí pouze začistit hranou skalpelu – tmelu není potřeba. K dokončení největší podsestavy stačí dolepit díl vrchního střeliště a ocasní plochy. Stejně jako na ostatních drobných dílech je i na ocasních plochách nutné začistit stopu po přesazení formy. Zde je třeba mít na paměti, že tvarovaná dosedací plocha musí být zachována pro bezproblémové přilepení na trup vzducholodi.
Dalšími podsestavami jsou trupové gondoly. Po jejich začištění na ně, do naznačených míst, přilepíme nosnou konstrukci s chladiči a tlačné vrtule. Tyto drobné díly jsou pěkně odstříknuty a vyžadují pouze jemné začištění hranou skalpelu. Zasklení trupových gondol je naznačeno obtisky. Dle návodu sestavené gondoly na moment odložíme k proschnutí lepených spojů a v mezičase sestrojíme konstrukci nosníků motorových gondol. Tyto díly postupně lepíme na nosný trup a konstrukci završíme přilepením vrtulí. Po té již můžeme přilepit trupové gondoly na nosné těleso a tím dokončíme model sedmsetdvacetkrát zmenšené vzducholodi, který usadíme na připravený stojánek.
Mark I vydal zajímavou stavebnici, po které sáhne nejeden modelář. A upřímně je jedno, jakého zaměření daný modelář je, jedná se o příjemné zpestření v záplavě letadel a bojové techniky, kterou nám současný trh nabízí. Svou jednoduchostí a bezproblémovou stavbou je model vhodný i pro začínající modeláře, který si chce zkusit postavit short-run.
Děkuji výrobci za poskytnutý vzorek pro účely této recenze.
Tomáš Nedvěd
Vyjádření výrobce – výrobce, firma Mark I, nemá k uvedené recenzi žádné výhrady