VAKUOVÉ POLIKARPOVY, MPM 1/48, OHLÉDNUTÍ DO HISTORIE

Dnes se v článku Jardy Ostena podíváme na opravdové začátky výroby kitů v bývalém Československu a otevřeme krabice tří vakuformů se značkou MPM.

Asi není třeba představovat firmu MPM. To je námět na samostatný článek. My se dnes zaměříme na jejich ranou produkci vaku stavebnic. A to konkrétně na modely letadel z dílny Polikarpovovy konstrukční kanceláře – I-16, I-152 a I-153 v měřítku 1/48.
Všechny tři tyto modely mají hlavní díly jako je trup, křídlo, podlaha a přepážky interiéru vakuově tvářeny. Ostatní díly jako podvozkové nohy, vrtule, sedačka pilota a kola jsou vstřikované formou short-run z tmavě hnědého plastu. Průhledné díly jsou také vaku. V současné době již zažloutlé.

Polikarpov I-16 „Išak“ nebo také „Rata“
Vaku díly jsou z poměrně tvrdého plastu a konkrétně třeba spasovat zadní část křídla s trupem u modelu I-16 je poměrně těžký úkol i pro vteřinové lepidlo. Po čase se vinou pnutí spára i přetmelená přizná.

Na modelu by bylo možná lepší nějak tepelně poupravit tvar křídla v přechodu do trupu, ale možná je že v mém případě byl jen problém někde mezi židlí a stolem. Stavba tohoto modelu jinak není nikterak záludná a nakonec se ze stavebnice vyklube model, který určitě víc než dobře vystihuje tvary původní předlohy. Samozřejmě je to dnes již překonaný model a lze ho vstřikovaný pořídit už v úplně jiné kvalitě. Nicméně v době prodeje této stavebnice to byl vynikající model. Staví se poměrně dobře až na strasti způsobené tvrdosti jak plastu vaku částí, tak částí vstřikovaných. Hnědý plast není ideální a je poměrně tvrdý a křehký.
Model má pěkně vyvedené detaily a je celý v negativu.


I-16 je možné postavit buď ve jedné ze dvou verzí sovětského letectva a nebo ve verzi jak létala ve Španělsku za občanské války.
Součástí stavebnice je i návod „Jak postupovat při práci s vakuově lisovanými modely“.

Polikarpov I-152

Vaku díly jsou „pocitově“ z měkčího plastu, ale je dost dobře možné, že je to pouze pocit. Oproti modelu I-16 ma vaku i výšková kormidla, takže kromě podvozku, vzpěr, vrtule, sedačky pilota, palubní desky a drobných dílu je model třeba kompletně vyřezat.

Rytí je v negativu a velmi jemné. Velmi pěkně je ztvárněno plátno na trupu.
Model je možno vytvořit ve dvou barevných verzích a to VVS SSSR a stroj nasazený ve španělské občanské válce.

Polikarpov I-153 „Čajka“

Čajka má stejné rozložení a poměr dílu vaku a vstřikovaných jako I-152.

Model je jako předchozí dva pěkný a je již také v negativu, což i po poměrně dlouho po uvedení na trh, pomáhá těmto modelům nebýt tak v offsidu a nebo nepřídává práci modelářům, kteří umí model kompletně přerýt. Otázka je jak by se přerýval model, který má tenčí stěny nez model vstřikovaný a je tudíž měkčí.

V krabičce nalezneme dvě barevné verze sovětského letectva.

Dnes už tyto stavebnice najdete ve sbírkách sběratelů, stavět už je asi nikdo nebude. Ve své době ale byly vítaným zpestřením trhu, na kterém vstřikované stavebnice těchto typů citelně scházely.
Jaroslav Osten

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *