Pokud vás zaujal model Michaila Tomského, zajímá vás i skutečná předloha tohoto neobvyklého stroje. Historie „krokodýla“ je zachycena v následujících řádcích.
Tupolev ANT-9 byl sovětský dopravní letoun zkonstruovaný během třicátých let. Vyvinut byl jako letoun pro domácí letecké linky. Do té doby používala společnost Deruluft, předchůdce Aeroflotu pouze zahraniční typy, především německé a holandské.
Andrej Tupolev na stroji začal pracovat v roce 1927. První prototyp, vybavený třemi francouzskými motory Gnome-Rhone Titan byl nazván „Křídla sovětů“. Na prvního máje 1929 byl stroj představen veřejnosti letem nad Rudým náměstím. První objednaná série čítala 12 kusů. V průběhu výroby byly na stroj instalovány motory M-26, ale díky nespolehlivosti a výkonům byly záhy vyměněny za dovezené Wright Whirlwind.
Dva ANT-9 létaly na lince Deruluftu Deruluft, Berlín-Moskva a to od roku 1933. Mikhail Gromov podnikl také okružní let Evropou po trati Moskva – Travemünde – Berlín – Paříž – Řím – Marseille – Londýn – Paříž – Berlín – Varšava – Moskva na letounu Křídla sovětů, celý let trval 29 dní. Byla mu věnována patřičná pozornost v tehdejších médiích. Není se čemu divit, výkony byly na tehdejší dobu na úrovni – letoun nesl osm pasažérů, během 53 letových hodin ulétl vzdálenost 9037 kilometrů průměrnou rychlostí 177km/h.
A Krokodil? Jeden ANT-9 byl upraven tak, že mu byla přidána překližková příď připomínající krokodýla a typické hřbetní „ploutvičky“. Následně byl používán k propagandistickým účelům letkou „Maxim Gorkij“.
Honza Polc