Honda HA-420 HondaJet je první konstrukcí firmy Honda Aircraft Company. Vývoj tohoto letounu probíhal v Japonsku. další vývoj a výroba pak v Greensboro, North Carolina v USA
Honda se studiím této kategorie letadel věnuje od osmdesátých let. Laminární křídlo bylo ověřováno na typu Honda SHM-1/MH01, koncem osmdesátých let následoval typ Honda MH02 postavený na Mississippi State Universityv v jejich laboratořích Raspet Flight Research. MH02 byl prototyp letounu využívajícíhocarbonová vlákna a další kompozitní materiály. Byl to vlastně první létající celokompozitový bizjet. Letové zkoušky probíhaly do konce roku 1996, pak byl letoun odeslán z USA do Japonska.
Konstruktér Michimasa Fujino zkonstruoval HondaJet v roce 1997, celkově dokončen pak v roce 1999. Testování v aerodynamickém tunelu firmy Boeing prokázalo zdařilost koncepce.
Předsériový kus, který ještě nebyl připraven na sériovou výrobu poprvé vzlétl 3 prosince 2003 z letiště Piedmont Triad International Airport v Greensboro, North Carolina. Hondajet byl ke komerčnímu využití připraven v roce 2004. Veřejný debut stroje proběhl 28. července 2005 na akci EAA AirVenture Oshkosh airshow. Na stejné akci o rok později pak Honda oznámila, že Hondajet je připraven ke komerční výrobě a využití.
Následoval dlouhý řetěz zkoušek a testů za účelem získání nutných certifikací a povolení, během kterých čtveřice HondaJetů nalétala celkem 2,500 hodin do roku 2015.
Celý program pronásledovalo mnoho různých zdržení, původní certifikace, plánovaná na rok 2010 byla několikrát odložena. V březnu 2015 byla vydána pouze provizorní certifikace, umožňující další testovací lety ale ne dodávky zákazníkům. Definitivní certifikaci FAA získal Hondajet až v prosinci 2015 a evropskou až v květnu 2016.
Sériová produkce probíhá ve výrobním závodě na letišti Piedmont Triad Airport. V roce 2015 se na lince v různých stadiích výroby nacházelo celkem 17 exemplářů.
Honda plánuje po plném rozběhu výroby produkci 60 strojů ročně.
První zákazník dostal Hondajet k vánocům, 23. prosince 2015, první stroj dodaný dealerovi v Evropě přistál v dubnu 2016. Do Evropy směřovalo cca 20% z objednaných 100 letounů v roce 2016.
Od března 2019 se produkce zvedne na 80 strojů ročně. Loni to bylo 57 exemplářů. Hondajet je tak nejprodávanějším bizjetem současnosti. Zákazníci jsou z USA, Mexika a Evropy.
HondaJet je dolnoplošník s kompozitovým trupem a hliníkovým křídlem. Pohon zajišťují dva motory GE Honda Aero Engines HF120 montované na pylony nad křídlem, což zajišťuje prostorný trup a mnoho výhod aerodynamických. Tříkolový podvozek je tradiční koncepce, podvozkové nohy jsou vybaveny jedním kolem.
Celý stroj je konstruován s ohledem na laminární obtékání, centrální část trupu pak má konstantní průřez což usnadní případné budoucí prodlužování, u bizjetů tak oblíbené. Díky řešení montáže motorů, konstrukci trupu a křídel má Hondajet o 20% nižší spotřebu paliva oproti konkurentům. Při letu v hladině 43 000 stop spotřebuje pouhých 339 litrů paliva na hodinu letu. Firma Honda se podílela společně s GE i na vývoji vlastního motoru, ten byl dokončen v roce 1999 a certifikován v roce 2013.
Prostor cestujících je 5.43 m dlouhý, vybavený toaletou and has an enclosed lavatory. Šířka prostoru je 1.52 m, výška pak 1.46 m
Skleněný cockpit je vybaven třemi dotykovými displeji Garmin G3000, většina pokynů řízení letounu se zobrazuje na těchto displejích.
Konstruktér Fujino získal v roce 2014 cenu za design od organizace International Council of the Aeronautical Sciences a též ocenění Aviation Industry Leader of the Year.
TECHNICKÁ DATA
Dolet: 2 185 km
Maximální rychlost: 778 km/h
Rychlost letu: 682 km/h
Hmotnost: 3 267 kg
Typ motoru: GE Honda HF120
Cena jednoho letadla: 3 650 000 USD