Za minulého režimu byla situace na trhu s plastikovými modely v Československu neveselá. Běžně k dostání byly modely Kovozávodů Prostějov, na kterých jsme (myslím generaci kitařů ve věku 40+) vyrůstali, občas se objevily modely z Polska – PZL 11, Iskra či novéjší z osmdesátých let – Jak 1 a Il 2, výběr doplňovaly dopraváky a pár vojenských typů od východoněmeckého Plasticartu. Proto jako bomba zapůsobil článek v časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců, ve kterém Václav Šorel oznámil, že Sovětský svaz odkoupil formy zaniklého FROGU. Článek byl doprovozen fotografií, která vzbuzovala závist a zároveň naději, že se tyto modely dostanou i na náš trh. Bohužel jsme rychle vystřízlivěli. Stavebnice pod značkou NOVOEXPORT byly vyváženy pouze na tehdejší kapitalistický Západ a k nám nic. Nakonec se modely objevily i v Československu, ale jaké….
Jako první se objevil „Sbornaja Model Samoleta indeks 390″….
Ano, byl to Thunderbolt. Zamaštěné díly byly zabaleny v květovaném igeliťáku, Přiložena byla plastová nádoba s lepidlem, které tak zvláštně smrdělo a moc nelepilo, pokud tedy bylo ještě tekuté. Návod na skoro novinovém papíře a bez obtisků.Ale byla to P-47D a stavěl ji asi každý, mnozí několikrát.
S Tanďasem přišel i tenhle exot – Westland Wallace PV 6, typ o kterém dost lidí slyšelo vůbec poprvé…..
Letoun který se proslavil přeletem nad Mount Everestem. No a trio doplňoval Ryan NYP „Spirit of St. Louis“
I mezi ruskými modely se objevili „vzácní ptáci“, které měli jen někde a v malém množství, například Hunter anebo vrtulník Westland Lynx.
O něco málo později se objevila dvojice modelů v designově povedenějších obalech – Morane 406 a Bristol 138A, další neznámý typ.
Bristol 138 byl ozvláštněn přítomností nálepek – to byly původní obtisky vytištěné na normálním papíru a určené k vystřižení a nalepení. Zajímavostí je, že nedávno právě na tento typ vydala obtisky firma Rising Decals a musela udělat dva dotisky.
Současně s dovozem do obchodní sítě začal i čilý výměnný obchod s modeláři z bývalého SSSR. Pamatuji si, že já vyměňoval modely s Alexejem Chnykinem z Alma-Aty. Poštovné stálo 1,- Kčs, to je dnes nepředstavitelné. Velký problém při výměně byla absence označení typu, v dopise byl většinou výpis „indeksů“. Problém vyřešil Martin Velek, když zveřejnil seznam „indeksů“ a k nim přiřazených typů v časopisu Letectví a Kosmonautika. Indeksy totiž odpovídaly původním katalogovým číslům FROGU.
Výměnou se daly získat spousty různých typů, já si velmi považoval třeba Černé vdovy….
Hodně záslužné práce udělal Václav Šorel v ABC, kde začaly vycházet monografie s kamuflážemi a vyšly i aršíky obtisků, pokud si dobře vzpomínám, tak na Morane 406, Bristol 138 a na Spirit of Saint Louis. Ovšem ani jejich kvalita nebyla moc vysoká.
V závěru se objevila dvojice modelů již v obalech „exportních“ – Phantom a Beaufighter. Obrázek Phantoma jsem nikde na webu nedohledal, stavebnice byla zvláštní přítomností samolepek místo obtisků. I Beaufighter měl zvláštnost – na návodu byl typ uveden jako „Morskoj šturmovik“
Možná tomu mladší generace při pohledu na obrázky nebude věřit, ale my jsme byli i za tyto modely vděční. A z mnoha krabiček vznikly špičkové soutěžní kousky.
Honza Polc
fotografie použity z internetu