V civilních barvách se fádní „boska“ rychle promění v krasavici…. Nový model od firmy KP bude mít i jeden z přebalů věnovaný civilním uživatelům. Na čtyři schemata zbarvení se nyní můžete podívat.
Na firmě KP proběhla velká diskuze o zbarvení stroje OK-AZG z plzeňského aeroklubu. Pár postřehů z diskuze si můžete přečíst a prohlédnout.
Plzeňský Aeroklub vlastnil více strojů BH-11, z nich OK-IZZ byla verze 11C a nesla různě atraktivní zbarvení. Jak ale byla zbarvena OK-AVG? Vycházeli jsme z dochovaného dobového popisu schematu na BH-5, která se jeví velmi podobná.
Podle BH-5 by měla jedenáctka nést jedno z těchto zbarvení –
Trup je v obou případech krémový, jeho příď buď hnědá nebo tmavě červená. Zbarvení těchto partií a náběžných hran bylo aplikováno kvůli oleji unikajícímu z motoru Walter.
I když na fotografiích se jeví odstín křídel jinak než na trupu, BH-5 je měla krémová jako trup.
Plzeňská letadla nesla v několika případech světle modrou na trupu, schéma připomínalo trochu stroje tehdejších ČSA. Diskuze k modré je zbytečná, stroj se dochoval a existují i dobové barevné fotografie.
Pokud bychom připustili světlou modrou na trupu, můžeme dostat další varianty zbarvení –
I takto zbarvená vypadá avie velmi zajímavě. Opět jsme kontaktovali pana Kloučka, který nám zaslal fotografii ve velkém rozlišení, které nám odhalilo nejen chybné tvary imatrikulace na křídlech a částečně na trupu a tvary barevných doplňků na křídlech a VOP, SOP ale i několik důležitých detailů.
1) Na přídi byl hned za motorem nápis BH-11.10, často zaměňovaný za SPEEDWELL oil.
2) ten pro změnu na stroji nebyl (z pravé strany)
3) vzpěry a křídla nesou malá sériová čísla, stroj tedy nebyl přetírán a odpovídal předpisům z té doby
4) pták ve znaku AVIA rozhodně nebyl bílý, nejpravděpodobněji byl žlutý
Přítomnost malých sériových čísel tedy jako naprosto nejpřijatelnější schéma potvrzuje schéma červeno-krémové se stříbrnými křídly. Ta byla stříbrnou barvou natírána ve výrobním závodě. Hnědou vylučuje použití barvy shodného odstínu jako má příď pro ozdoby. Hnědý odstín je pro takové použití velmi nepravděpodobný.
Ve schematu se budou měnit tvary imatrikulací, některé nápisy na trupu, červené doplňky na nosných plochách a barva ptáka ve znaku AVIA. A doplňovat drobnosti, které odhaluje detailní fotka ze sbírky pana Kloučka.
Samozřejmě se nejedná o žádné dogma, volba barev je na každém modeláři. Chtěli jsme vám jen ukázat, jak kabáty na civilní bosky (a nejen na ně) vznikají.
Za obrovskou pomoc patří dík panu Kloučkovi.
Tým KP
Připojujeme definitivní verzi stroje OK-AZG, tak jak bude ve stavebnici firmy KP.