Čechoslováci na Blochu MB.151C-1 a MB.152C-1 v Bitvě o Francii (1)

Příliš velký krajíc chleba….hmm totiž bagety

Francouzské stíhačky Bloch MB.151C-1 a MB.152C-1 si vybudovali reputaci tím, že měly nejhorší poměr vítězství ku ztrátám. Ani silná výzbroj a ani robustní konstrukce nepomohla k tomu, aby se z tohoto letounu stala úspěšná stíhačka. Nemalou zásluhu na tom, že tento typ neměl ještě větší ztráty byly zkušení piloti. Těmi z mála kdo si mohl zalétat mimo Francouzů na tomto typu byli iŘekové, Poláci ale hlavně i Čechoslováci. Malou měrou i Italové a Němci, ale to nestojí pomalu ani za řeč. Ale o tom až později……

Pomalu a nekvalitně

Takto by se dal vyjádřit vývoj Blocha na prahu 2. světové války.  Vývoj byl sice zahájen už v červenci roku 1934, ale vývoj trval velice pomalu. Francouzský průmysl nebyl vůbec připraven vyrábět takto komplikovaný stroj ve velkém počtu. Továrny ve Francii ještě před okupací vlastně sabotovaly samy sebe. Pomalu se rozdjížděla jakákoliv nová výroba, chyběly díly, kavlita práce byla mizerná. Kvalita byla dokonce tak mizerná, že i po válce v sérii nově vyrobené moderní letouny jako FW-190A museli být staženy z výzbroje. Samozřejmě časem se toto eliminovalo a nyní je Francie jedním z největších výrobců letadel na světě a dokonce předběhli i americký Boeing. Bohužel co se týče Blocha, tak už na začátku muselo být až dvě pětiny dokončených strojů vadných a muselo být upraveno. Tento typ byl nový a muselo se neustále něco upravovat.

První pokus o vzlet prototypu  v červenci 1936 nedopadl dobře a tak mohl prototyp vzlétnout až v květnu 1937. Bohužel použitýhvězdicový motor Gnome-Rhône 14N25 či 14N49 o vákonu 794 kW se ukázal jako nedostatečný. Bohužel Francouzi žádný lepší motor v té době neměli a předělání na zahraniční motor by značně opozdil výrobu a prodražil celkové náklady. Navíc u prvních sérií se motor značně přehřívala a tak postupně prošla proměnou i kapotáž pohonné jednotky.

 

Houževnatý těžkooděnec

Bloch měl, ale i několik pozitivních vlastností. Mimo už zmiňované odolné konstrukce, která odolávala velkému poškození to byla i výborná akcelerace ve střemhlavém letu a silná výzbroj. Výzbroj měl Bloch celkem solidní – 4x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm(později 2x kanón 20mm a 2x kulomet 7,5mm). Tato výzbroj už v té době byla už celkem dostačující na většinu letadelpotencionálních protivníků.

Parametry letounu MB.151C-1

  • Rozpětí: 10,54 m
  • Délka: 9,10 m
  • Vzletová hmotnost: 2 748 kg
  • Max. rychlost: 470 km/h
  • Dostup: 10 080 m
  • Dolet: 640 km
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový Gnome-Rhône 14N 35 o výkonu 658 kW
  • Výzbroj: 4x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm

Pokračování příště….

Filip „Speedy“ Tomči