BRISTOL BLENHEIM MK. IF, 1/48 AIRFIX, NÁHLED DO KRABIČKY

Jako první budou Britové mít v nejbližších dnech možnost pořídit si novinku od firmy Airfix – čtvrtkový model Bristolu Blenheim Mk.IF. Po dvou vydaných dvaasedmdesátinách Airfix potěšil i příznivce měřítka 1/48.

Díky přítomnosti Davida Francise za SAM Publications na Plastikové zimě měli návštěvníci jedinečnou možnost si tuto novinku prohlédnout na vlastní oči. Co tedy zákazník najde v typicky červené dvoudílné krabici, jejíž cena se dá očekávat na úrovni 40EUR?
Stavební díly jsou rozloženy v šesti světle šedých a jednom čirém rámečku. Plast je doplněn dvacetistránkovým sešitem s instrukcemi ke stavbě, listem formátu A3 se dvěma kamuflážními schématy a aršík obtisků
Návod nás na osmnácti stránkách ve sto šestnácti krocích provede stavbou. Pohled na návod slibuje detailně zpracovaný kokpit i prostor radisty/střelce, podvozkové šachty a motor Bristol Mercury. Všechny ovládací prvky jsou sestavovány odděleně a mohou být připevněny ve vychýlené poloze. Rovněž klapky je možné přilepit v otevřené poloze. Pro zasunutou polohu bude nutná úprava spočívající v oříznutí naznačené vnitřní konstrukce klapek.

Stavebnice dává možnost postavit model kamuflovaného Blenheimu YP○Q (L6739) ve zbarvení 23. squadrony RAF ze základny Wittering v hrabství Cambridgeshire z února 1940. Toto schéma v současné době nosí i letuschopný Blenheim reg. značky G-BPIV společnosti Aircraft Restoration Company z Duxfordu. Druhou možností je celočerný YX○N (K7159) ze stavu 54 Operational Training Unit ze základny Church Fenton, North Yorkshire z prosince 1940.

Kromě kódového označení obsahuje obtiskový aršík i znázornění palubní desky, chodníčky na křídla letounu a malé množství popisek. Obtisky mají dobrý soutisk a pokud Airfix nezměnil dodavatele obtisků, neměl by s jejich aplikací být žádný problém.

Vlastní plastové díly, s rytím naznačeným do hloubky (pro mě v tomto měřítku v ideální šířce i hloubce), vypadají v krabičce excelentně. Rámečky jsou téměř prosty otřepů. Na vzorku v Bratislavě byly otřepy pouze na rámečku B s ovládacími prvky letouny a až na otřep na jednom dílU stabilizátoru vodorovné ocasní plochy se nacházely pouze na rámečku držícím jinak dobře odstříknuté díly. Na menších dílech je znatelná dělící rovina forem, ale nejedná se o nic velkého, co by nevyřešilo začištění skalpelem.


Čiré díly jsou čisté, bez viditelných kazů, škrábanců a dostatečně tenké. Po přiložení na text návodu nevykazují nadměrné zkreslení textu. Svým tvarem a konstrukcí bude zasklení letounu asi nejnáročnější částí stavby. Zasklení kokpitu je děleno do více částí s tím, že největší partie se lepí ze dvou polovin spojených v místě rámování. Tato část bude zkouškou čistoty stavby.

Věřím, že členění dílů i přehledný stavební návod napomohou bezproblémové stavbě, jejímž výsledkem bude osmačtyřicetkrát zmenšený model britského lehkého bombardéru Bristol Blenheim Mk.IF. Na vlastní stavbu se těším, stejně jako na další verze Blenheimu, které budou doufám následovat. Jediným (z mého pohledu) negativem stavebnice jsem shledal typicky Airfixí plast, který je na můj vkus příliš měkký a hůř se opracovává.

Tomáš Nedvěd